Monday 22 December 2014

KECANTIKAN SEBUAH SENYUMAN





Senyuman ibarat satu pemandangan indah. Senyuman yang berseri mampu menarik orang lain mendekati dan merasai apa yang ada dalam diri seseorang.

Orang yang mengukir senyuman manis memancarkan kebaikan yang wujud dalam dirinya. Orang yang menerima senyuman itu pula dapat merasakan sinaran kebaikan, persahabatan, kejujuran, rasa hormat, kesabaran, dan kawalan diri yang tinggi dalam diri orang yang melemparkan senyuman.

Senyuman itu dianggap manis bila ia dilemparkan dengan perasaan terbuka dan gembira. Orang yang mengukir senyuman itu pula secara sukarela mengalirkan perasaan ceria dan gembiranya kepada orang lain melalui senyumannya itu.




Mengapa Susah Senyum ?



Sememangnya ada individu yang dilahirkan dengan wajah yang murah dengan senyuman. Senyuman itu terukir tanpa disedarinya. Tapi ada juga yang sebaliknya.

Mereka sebenarnya bukan individu yang susah senyum tapi mereka tak tahu bila masanya fikiran bawah sedar mereka patut memprogramkan perbuatan senyum itu. Orang jenis susah senyum ni sebenarnya tak tahu macam mana caranya nak menampilkan apa yang dirasainya kepada orang lain. Dia hanya memendam perasaannya itu dalam hati.

Kita mungkin mahu berkenalan dengan seseorang tetapi tidak mampu memberikan ‘tanda’ yang kita minat berkenalan. Kita mungkin jatuh cinta dengan seseorang tetapi cuba menyembunyikannya. Mengapa mesti kita sembunyikan apa yang kita rasa? Tampilkanlah di wajah. Senyumlah.


Tak Rasa Nak Senyum ?

1.       Paksa diri untuk senyum



2.       Sentiasa berusaha memperbetulkan ketetapan minda


Thinker_Bel : “Tindakan yang bakal dilakukan oleh seseorang biasanya lahir daripada perasaannya terlebih dahulu.”



No comments:

Post a Comment